El teatre polític i el teatre de carrer, antecedents escènics de l’acció Record d’un malson

4 febr.

El teatre de carrer és un gènere viu i orgànic, amb experiències contrastades. Les manifestacions tradicionals es mantenen intactes al llarg dels anys mentre d’altres iniciatives exploren nous llenguatges, radicals o performàtics, per transformar l’art en una experiència de carrer o el carrer en una manifestació creativa. Totes expressen de forma lúdica, irònica o crítica trets de l’esperit de l’ésser humà. Hi trobem l’Homo ludens, de Johan Huizinga; l’animal polític (Zóon politikon), d’Aristòtil, i potser podem definir la figura central de l’acció Record d’un malson, l’alcalde J. M. Porcioles (1904-1993), com la d’un Homo econimicus.

Cal viatjar en el temps, en les formes teatrals autòctones i internacionals, per trobar les arrels d’aquesta acció de carrer. El teatre agitprop, que sorgeix de la contracció de les paraules agitació i propaganada, dóna nom al moviment artístic anterior al realisme soviètic que neix a Rússia als anys vint del segle xx. Aquest teatre ideològic i d’esquerres que tenia com a finalitat la sensibilització política del camperol i de l’obrer es va estendre més tard per Europa (amb Brecht i Piscator al capdavant) i pels EUA. L’esperit de l’agitprop va tornar a ressorgir als anys setanta, una altra època de convulsió política i social, i a causa de l’actual crisi econòmica el podem veure reflectit en diferents actes reivindicatius.

Cartell

Cartell

Acció de teatre agitprop

Acció de teatre agitprop

Sota la influència d’Antonin Artaud, l’històric Living Theatre (fundat l’any 1947 pel pintor i poeta Julian Beck i per l’actriu Judith Malina, que actualment dirigeix la companyia) es defineix com un teatre experimental que vol tractar temes controvertits, sacsejar la complaença de l’espectador (el qual es convida a participar activament), representar els seus espectacles en escenaris públics o no convencionals com el carrer, les naus industrials i altres indrets, o organitzar happenings buscant sempre la resposta immediata del públic. La trajectòria del Living Theatre ha deixat una empremta inesborrable en el teatre de denúncia i les accions de carrer.

Accions de carrer de Living Theater

Acció de carrer de Living Theatre

Accions de carrer de Living Theatre

Acció de carrer de Living Theatre

El Bread and Puppet Theater és una companyia dels EUA fundada per Peter Schumann l’any 1963. Crea els seus espectacles amb actors i marionetes gegants. El seu lema «Cheap art and political theater» defineix el seu compromís ideològic i una actitud política molt crítica i creativament activa al carrer contra la guerra del Vietnam o el bel·licisme del govern de George Bush.

Accions en espais naturals de Bread and Puppet Theater

Acció en un espai natural de Bread and Puppet Theater

Accions en espais naturals de Bread and Puppet Theater

Acció en un espai natural de Bread and Puppet Theater

Ja en els antecedents autòctons, Mori el Merma (1978), l’espectacle de La Claca realitzat amb la col·laboració de Joan Miró, conté elements de denúncia i el treball amb titelles gegants. Així mateix, Joan Brossa va ser un dels principals impulsors de la Fira de Teatre al Carrer de Tàrrega. També va ser un gran amic d’El Ingenio, la botiga de capgrossos i altres productes singulars del carrer Rauric, on sovint coincidia amb en Joan Font, director de Comediants, la companyia emblemàtica de teatre de carrer al nostre país.

Mori el Merma de Claca Teatre

Mori el Merma de Claca Teatre

L’acció Record d’un malson recull el títol de la polèmica escultura anticommemorativa que va realitzar Joan Brossa per denunciar el desastre urbanístic que va causar en un dels barris més desafavorits de Barcelona i la política de caire especulador durant el mandat de J. M. Porcioles, que va ser alcalde de la ciutat del 1957 al 1973. En el context actual de convulsió política, social i econòmica aquest treball ens recorda la vigència d’uns referents i unes formes teatrals de denúncia que, des de la frivolitat o el desconeixement, sovint s’han considerat desfasats o purament museístics.

Dóna'ns la teva opinió

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: