La paraula i el gest a la sala d’assaig

10 des.

Per dur a terme l’acció al Museu del Joguet de Catalunya tenim tres intèrprets amb experiència teatral, formats en diferents disciplines del món del gest i de la dansa. Toni Arteaga és clown, actor i un pedagog format a l’escola de Jacques Lecoq. Guille Vidal és un ballarí amb formació d’actor, coneix bé el món del hip-hop i és especialista en diferents estils de break dance. Beàlia Guerra és actriu i coreògrafa, formada en els àmbits de la dansa clàssica i contemporània. La idea és que la personalitat gestual de cadascun d’ells i el contrast dels seus registres escènics aportin un esperit fresc i una mirada rica en matisos a l’hora d’explorar les possibilitats escèniques de Les angúnies d’en titella o la família encantada; He deixat l’aixeta de l’aigüera oberta a la nit indicada. Pel corredor he trobat una poma on hi ha escrits al damunt els mots: He deixat… i el fregolisme Tricuspis.

05

Guille Vidal assajant el paper de Dimoni *

A la sala d’assaig descobrim les possibilitats teatrals d’aquestes dues obres hipnagògiques, en format de peces de titelles. El joc entre el treball dels actors i la paraula es produeix i desencadena un seguit d’accions en què conflueixen radicalitat conceptual i elements convencionals del gènere. Els personatges tradicionals, els arlequins i la dona, a les peces de titelles, diuen les sèries de nombres i paraules que Joan Brossa va escriure. En veu dels personatges i amb el seu llenguatge gestual, el text pren vida i significació. Mostra una dimensió latent, oculta, a punt d’aflorar, que finalment esclata com si les paraules esperessin en lletra impresa que un grapat de personatges hi alenés a l’interior per desplegar el seu encant hipnòtic i mostrar l’enginy escènic de les visions de l’autor.

06

Toni Arteaga i Bealia Guerra assajant els personatges Titella i Marieta

Les imatges de Tricuspis prenen cos a l’assaig. Esdevenen metàfores nítides i suggeridores: la corda i l’estira i arronsa de Pierrot i Arlequí; els capgirells de les entrades quan un personatge arrossega l’altre; la murrieria de Colombina, que talla la corda i aplega en una maleta els vestits d’aquests personatges (com si fos Fregoli que endreça les peces de vestuari del seu espectacle). Són imatges senzilles i precises que donen una mirada nova, enjogassada i poètica a la Commedia dell’Arte. En les salutacions del transformista, quan el frac li canvia de color, sembla que Brossa ens piqui l’ullet.

02

Guille Vidal i Toni Arteaga assajant els personatges Titella i Dimoni

* Les fotografies són de l’assaig de la peça Les angúnies d’en titella o la família encantada

Dóna'ns la teva opinió

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: